Salakyyneleitä

Kuka välittää mielenterveyspotilaan perheen tunteista, surusta, pelosta ja turhautumista?

2008-09-13

Jatkuvasti varpaillaan

Halistimen kesä oli hiljaiseloa. Olen aiemminkin huomannut, että kirjoittamisen tarve hellittää kun menee hyvin. Ja kesällä meni varsin hyvin. Pikemminkin koin itse olevani lomalla levoton ja ärtynyt, kun huonot säät sulkivat meidät sisätiloihin, enkä saanut olla omassa rauhassani.

Muutama päivä sitten huomasin kuitenkin, että lääkekaapin takarivissä päivystäneet paniikki-impparit olivat vaihtaneet paikkaa. Manasin itseäni, mutta aiemmista kokemuksista oppineena en malttanut olla katsomatta, kuinka paljon niitä oli jäljellä ... ja katsoa saman asian päivää ja kahta myöhemmin uudelleen. Totesin paketin hupenevan nopeaa tahtia.

Onko minulla oikeus kytätä puolison lääkkeiden syömistä? En tiedä, en tosiaankaan tiedä. Aloin joka tapauksessa kautta rantain kysellä vaimoltani, miten hän voi. Ensin sain kierteleviä vastauksia, mutta parin päivän kuluttua hän kertoi voineensa viime aikoina huonosti, ja viikkoa myöhemmin sain kuulla, että myös rauhoittavia on tarvittu, että ne ovat itse asiassa loppu. Mutta että hän on syönyt ”vain puolikkaita”.

Mitä viime viikkoina sitten on mennyt pieleen? En tiedä. Kun olen yrittänyt puhua asiasta, olen saanut kierteleviä nollavastauksia tai syiden asemesta seurauksia: ”kun en jaksa tehdä mitään” tai ”kun en ole saanut nukuttua”.

Vaimoni ei mielellään kerro minulle vointinsa huononemisesta. Hän kuvittelee suojelevansa minua niin huolestumiselta. Todellisuudessa käy juuri päinvastoin. En uskalla enää luottaa siihen, että kaikki näyttää olevan hyvin vaan olen jatkuvasti huolissani, jatkuvasti varpaillaan myös silloin kun siihen ei olisi aihetta.

3 Comments:

At 9/14/2008 12:26 PM, Anonymous Anonymous said...

Miten tuttuja tunteita. En voi muuta kuin halata lujasti ja toivottaa jaksamista! Olisi niin paljon sanottavaa, mutten saa lauseista kiinni...

Itse tein ratkaisuni. Liki 10 vuotta bibo-miehen kanssa kimpassa päättyi kuukausi sitten, viimeiset kaksi viikkoa vielä jäljellä kunnes mies muuttaa omaan kämppäänsä. Olen nyt itse rikki, koetan paikkailla parhaani mukaan haavoja jotka erossa auki repesivät, mutta tiedän, että tämä on kohdallani ainut oikea ratkaisu. Jos olisin jäänyt, se olisi ollut minun loppuni.

Voimia ja jaksamista arkeen! ((()))

Terveisin
Omaa elämäänsä etsivä, varpaillaan olosta irti pyristelevä bibon ex-vaimo

 
At 9/14/2008 1:28 PM, Blogger ipi said...

Minun on ollut vaikea ymmärtää, että kaikki eivät ole yhtä avoimia voinnistaan kuin itse olen. Miten paljon helpompaa teilläkin voisi olla, jos vaimosi uskaltaisi(?) pitää sinut ajantasalla voinnistaan.
Itse en syö lääkkeitäni salaa. Mies kyllä tietää milloin rauhoittavia on tarvittu ja milloin ei. En minäkään voi olla varma, että mieheni kestää sen että välillä menee hyvin ja välillä hyvin huonosti. On vain pakko yrittää luottaa.
Olen varma, että vaimosi luulee suojelevansa sinua. Yrittää muka vähentää taakkaasi. Toisinaan sitä yrittää itsekin saada asiat katoamaan vaikenemalla ne kuoliaaksi.
Voimia sinulle! Voisipa avoimuutta & luottamusta saada pillereinä..

 
At 9/14/2008 8:49 PM, Anonymous Anonymous said...

mä en uskalla aina kertoa miehelle missä mennään. joskus taidan hävetä sitä että menee huonosti ja olen huono jne.

joskus en osaa kertoa miehelle, kosaka en tiedä mistä olo johtuu.

 

Post a Comment

<< Home